- Podrobnosti
- Uverejnené: 11. december 2016
- Návštevy: 8062
Comenia Script
Na našej škole CZŠ Narnia učíme deti písať novým nespojitým písmom Comenia Script už piatym rokom. Čerpali sme zo skúseností z ČR, kde písmo prešlo overovaním. S písmom máme veľmi dobré skúsenosti, to mám potvrdzujú samotné deti a ich rodičia.
Prečo sme na nové písmo prešli?
Vnímali sme ťažkosti s klasickým písaným písmom u detí v bežnom používaní. Už v treťom a štvrtom ročníku hľadali to svoje písmo, s ktorým sa im dobre a hlavne rýchlo píše. Žiaľ, v mnohých prípadoch bolo písmo nečitateľné. Na druhom stupni naše deti používali ( s výnimkou SJ) tzv. tlačené písmo, s ktorým deti rýchlejšie zapisovali potrebný text. Comenia Script má mnoho výhod, sú to dva tvary miesto štyroch, je blízky deťom, pretože vychádza z toho, čo si už deti prinášajú z materskej školy. Je ústretové aj pre deti s rôznymi špeciálnymi poruchami učenia. Znamienka, dĺžne sa píšu hneď po napísaní jednotlivého písmenka, nie až na konci slova či vety. Tým sa eliminuje ich zabúdanie.
Pár najčastejšie kladených otázok o nespojitom písme Comenia Script a odpovede na ne nájdete TU .
Viac informácií sa môžete dočítať aj stránke autorky písma Comenius Script Radany Lencovej.
S písmom je úzko spätá grafomotorika. Tato téma je aktuálna najmä v čase pred nástupom budúcich prváčikov do školy. Nasledujúce video Vám môže pomôcť ako návod na jej rozvoj.
V prvom roku písania sme s deťmi vytvorili video, kde môžete naše deti pri písaní vidieť. Video si môžete pozrieť TU
__________________________________________________________________________________
Hejného matematika
- rozvíja logické a kritické myslenie
- atmosféra v triede nabáda k spolupráci
- prináša radosť z matematiky a objavovania
- výučba je orientovaná na budovanie schém
Na našej škole učíme matematiku Hejného zodpovedne, zavádzame ju postupne, v spolupráci s konkrétnym učiteľom, žiakmi a s odbornou podporou.
Odkaz M.Hejného:
„V našej škole je dialógu strašne málo. Je to monológ učiteľa, učiteľ sa pýta a žiak odpovedá, niekedy aj učiteľ sám odpovedá za toho žiaka. A my si myslíme, že dialóg je skutočne rozhodujúcou vecou a umenie učiteľa je ten dialóg navodiť a udržiavať. Deti potom dokážu neuveriteľné veci.“
Prečítajte si viac v rozhovore s RNDr Dagmar Môťovskou
https://www.datakabinet.sk/sk/Dobra-skola/Dagmar-Motovska-Staci-mat-deti-rad.html
__________________________________________________________________________________
OSBUA
OSBUA či SFUMATO? O čo vlastne ide?
Sfumato = splývavé čítanie
Splývavé čítanie je spôsob, akým je možné učiť deti čítať s porozumením. Naučia sa čítať hneď tak, že rozumejú tomu, čo čítajú. Predchádza sa tak dvojitému čítaniu, tichému či sekanému čítaniu. Je to veľmi hravý a tvorivý spôsob učenia čítať, predovšetkým na začiatku školského roka. Prváčikovia veľa kreslia, maľujú, cvičia, tancujú, spievajú a aj hrajú divadlo. Čítanie je pre nich zábava.
Najdôležitejšou charakteristikou splývavého čítania je, že ide o čítanie s porozumením. Dôležitou črtou splývavého čítania je fakt, že je veľmi vhodné pre deti so špecifickými poruchami učenia. Ide o metodiku čítania SFUMATO, ktorá je založená na hlasnom prejave. Dieťa prechádza hlasovým výcvikom, najskôr v spoločnom - hromadnom čítaní, pri ktorom dieťa naberie dostatočnú odvahu, jasnosť a zrozumiteľnosť v čítaní. Plynulé čítanie je založené na viazanom napájaní hlásky na hlásku. Využívajú sa pri tom zmyslové orgány, ktoré nadväzujú na seba v určenom poradí: zrak – hlas – sluch. Dieťa porozumie čítanému textu. Metóda sa používa aj pri náprave čítania a deti dosahujú veľmi dobré výsledky aj vo vyššom veku.
Ako vlastne vznikla metóda Sfumato?
V čom spočíva metodika SFUMATO?
Odpovede na tieto ale aj iné otázky nájdete v priloženom DOKUMENTE